The Amish en The Office - Reisverslag uit Honesdale, Verenigde Staten van Paul en Sophie - WaarBenJij.nu The Amish en The Office - Reisverslag uit Honesdale, Verenigde Staten van Paul en Sophie - WaarBenJij.nu

The Amish en The Office

Door: Sophie

Blijf op de hoogte en volg Paul en Sophie

25 September 2022 | Verenigde Staten, Honesdale

Godmorgon! Volgens mij wordt dit een hele lange blog, mijn welgemeende excuses.

Vanochtend was onze tweede en laatste nacht op de camping in Philadelphia. De wekker stond aardig vroeg, voor vakantie dan, en om 10u zaten we gedoucht en gevoed in de auto op weg richting Pennsylvania. In Pennsylvania wonen veel Amish, dus die wilden we graag bezoeken. We zijn daarom naar een plek genaamd "Amish Village" gereden om de toeristenversie te bekijken. In het dorpje in de buurt van Lancaster zagen we de eerste paard en wagens al rijden met mensen in hun Amish klederdracht. Heel gek! Op tv natuurlijk wel eens gezien, maar hier is het gewoon in het echt zo.

We deden een tour door een Amish huis, want de tour door het dorp zelf had weinig nut op zondag. Alles is dan namelijk dicht. Het huis zelf was ook interessant - zo hadden ze wel degelijk elektrische apparaten zoals een mixer, alleen slopen ze na aankoop de elektra eruit om het op gas of lucht te laten werken. Een zaklamp voor als je de koeien melkt 's ochtends mag ook, want dat is op batterijen. Elektra is alleen verboden als je op "the grid" elektra gebruikt. Zonnepanelen om de boerderijmachines aan te draaien mag ook. In huis mag je geen foto's van jezelf of familie, want alles draait om God. De kleding die ze dragen is ook erg bijzonder, van volwassen vrouwen zit rond de middel met vast veiligheidsspelden, zodat je geen nieuwe kleren nodig hebt voor de minstens tien keer dat je zwanger bent. Op z'n kortst gezegd een indrukwekkende manier van leven, ieder zijn ding natuurlijk. :-)

We slenterden er rond door het mini-dorpje, Paul voerde zelfs nog de ezels, geitjes en het varken.

Na het bezoek aan de Amish reden we door naar Centralia, één van de redenen dat Paul deze reis wilde doen. Centralia is een dorpje waar vroeger een mijn zat, maar deze is in brand gevlogen ergens vorige eeuw. De mijn staat vandaag de dag nog steeds in brand onder de grond, het is dus een ghost town geworden en af en toe schijnt er nog rook uit de grond te komen. Een stuk snelweg werd ook niet meer gebruikt en zat daarom onder de graffiti, maar in coronatijd hebben ze om bezoek te weren tonnen zand erop gedumpt. Zo zonde! We zijn er alsnog heen gegaan en hebben op de voormalig snelweg gelopen over de heuvels zand, Paul heeft er ook nog met zijn drone gespeeld. Heel jammer dat het niet meer is waar we voor kwamen.

Tussen Centralia en onze volgende stop Scranton in waren we van plan een camping te zoeken. De camping waar we waren was echter niemand te bekennen. Het was wel al helemaal in Halloween-sferen, waardoor het een beetje een eerie vibe was. Het hele gebied er omheen was ook bosweggetjes met confederate vlaggen en "don't blame me, I voted for Trump"-volk. Omdat we ook geen bereik hadden om de camping te bellen zijn we maar doorgereden richting Scranton in de hoop onderweg nog iets tegen te komen. Hopen dat we geen autopech krijgen en de deuren maar op slot gedaan.

We konden geen campings vinden onderweg en waren ineens al in Scranton beland. Scranton is waar de serie The Office plaatsvindt, waardoor we hem op ons lijstje voor deze reis hebben gezet. We dachten genavigeerd te hebben naar de Walmart om te stoppen of eventueel als het echt niet anders ging te overnachten, maar Maps stond blijkbaar ingesteld op het centrum van Scranton. We reden dus snel door naar buiten de stad, waar we even bij een McDonald's parkeerden om internet te lenen voor een verder plan. Op Maps zag ik echter dat naast de McDonald's ook een bekende plek uit The Office was, genaamd Alfredo's Pizza waar ze altijd pizza halen - niet te verwarren met Pizza by Alfredo. Het schemerde en de dichtstbijzijnde camping was nog een uur rijden, dus een barbecue werd het sowieso al niet meer, dus we hebben er gegeten! Het personeel had ook shirts aan met "the good pizza from The Office" en we bestelden op aanraden van onze ober Jesse de special. Dat bleek een vierkante hele dikke pizza te zijn, maar hij was LEKKER!!! We hebben weer zitten smikkelen. Als toetje, want waarom ook niet, hadden ze fried ice cream - dat is iets waar ik al 15 jaar benieuwd naar ben en nu heb geprobeerd. Ik hoef het niet nog een keer. De pizza was wel de lekkerste die we hebben gehad.

Op naar de dichtstbijzijnde camping zowat een uur verderop. We zijn blij met de optie voor night registration, hoewel het een duurdere plek is dan we normaal zouden nemen. Het komt met bakken uit de hemel hier, maar ik zal niet nog een keer zeggen dat we blij zijn niet met de tent te zijn.

• 26 September 2022 - 07:43

Angela En Ruud:

Zo dat was een lange dag! Veel avonturen in een keer. Heel interessant zo’n Amishgemeenschap, ik heb me er altijd over verbaasd hoe mensen zo kunnen leven. Ik lees wel dat jullie je goed aan de schijf van vijf houden deze vakantie; gelukkig maar, dan hoeven jullie straks thuis niet zo te wennen ;=).

• 26 September 2022 - 09:26

Inge:

Wat een belevenissen! Leuk hoor!
    Lekker lang blog, daar genieten we van.
    Die pizza! Afgetopt met gefrituurd ijs… dat kan alleen in Amerika.
    Geniet er nog maar lekker van!

• 26 September 2022 - 14:08

Jose & Peter:

Wederom een mooie blog, en goeie foto's, ik vraag me af of jullie die giant pizza met ze'n tweeën hebben weggewerkt! Niks laten staan?? en dan ook nog een toetje.........knap werk hoor!!